×
Odkud
+
×
Kam
+
Preference hledání
Preference hledání
×
Třída: Economy
OK

Jet lag: kdy vám nezkazí dovolenou

Je pro tělo náročnější let na východ, nebo na západ? Proč se vyhnout nočním letům?

místní čas 09:43 AM

Jet lag, nebo také pásmová nemoc – strašák každého, kdo letí na dlouhou vzdálenost a nechce být jako tělo bez duše půlku své dovolené. Pásmová nemoc vás může potrápit nespavostí, únavou, bolestmi hlavy, žaludečními nevolnostmi nebo podrážděním. Proč se to děje a jak se před jet lagem co nejvíc ochráníte?

Abyste pásmovou nemoc zažili, musíte překonat nějaká ta časová pásma. Citlivějším jedincům stačí dvě, většinou se ale jet lag projevuje při zdolání alespoň 6 časových pásem.

Jet leg a váš “ptačí” biorytmus

Podle vědců na nás pásmová nemoc působí kvůli našim vnitřním biologickým hodinám. Naše tělo zkrátka ví, kdy je doma den a kdy noc, i když je od něj hodně daleko. Vnitřní nastavení navíc neběží ve stejném intervalu u nás všech. Zatímco někdo podvědomě vnímá den jako 23,5 hodiny, jiný zase žije v rytmu 24,5 hodiny. Právě tyto biorytmy z nás dělají buď skřivana, nebo sovu. Lidé s delším vnímáním času mají oproti ostatním výhodu, jet lag překonávají o trochu snáz. Přesto jím trpí.

Silvia Bianchini | istockphoto.com

Za sluncem, nebo proti němu?

Není jet lag jako jet lag. Pro organismus je lehčí letět směrem na západ, kdy se den jen protáhne. Delší den buď vydržíte, nebo si na chvíli zdřímnete. Mnohem horší jet lag vás čeká při cestě na východ. Čas jde napřed, a tak přijdete o velký kus dne, se kterým vaše tělo počítalo. Pokud ještě k tomu přiletí v noci, vaše tělo bude pořád nastavené na den a pravděpodobně neusnete a teprve po rozedněním začnete cítit únavu.

Juanmonino | istockphoto.com

Jak jet lagu předejdete

Vyhněte se příletům v noci. Pokud už přes noc letíte, pořiďte si špunty do uší a klapky na oči. Čím větší tma, tím víc melatoninu vaše tělo vytvoří a tím spíš usnete. Zapomeňte ale na prášky na spaní. Ty vám spaní ještě víc rozhodí a jet lag zhorší. Zkusit naopak můžete melatoninové tablety. Musíte je ale začít brát už několik dní před odletem, aby měly účinek.

Naordinujte si sluníčko/tmu. Pokud cestujete na východ, zkuste se aspoň na tři hodiny izolovat do tmy. Nedostatek světla podpoří přirozenou tvorbu melatoninu, který vás ukolébá ke spánku. Při cestě na západ se naopak co nejvíc vystavte sluníčku. Denní světlo přesvědčí vaše tělo, že delší den není takový problém.

Zacvičte si. A přibalte si zdravou svačinu. Čas od času se v letadle postavte a projděte se. Zkuste jednoduché protahovací cviky přímo na sedadle. Rozproudí vám krev a udělají vám dobře. Vyhněte se také nezdravým svačinkám a tučným jídlům. Ani ty vám zrovna neulehčí.

Osprchujte se. Přestupujete na velkém mezinárodním letišti? Najděte umývárny a dejte si sprchu. Sprcha vás osvěží stejně jako cvičení.

Přivoňte k levanduli. Zkuste si po příletu pár kapkami ovonět polštář, pokud nemůžete usnout. Levandule uklidňuje.

Vsaďte na zázvor. Zázvor je všelék a jet lag zmírňuje také. Hlavně pokud si čaj z něj dáte před odletem nebo na palubě letadla. Podobně účinkuje i zázvorové pivo.

Nepijte alkohol ani kávu. Vyhněte alkoholu a kofeinu. Jednak vám naruší spánkový rytmus, jednak dehydrují a tím zhoršují pásmovou nemoc.

Přenastavte si hodinky. Oklamte svou hlavu a nastavte si hodinky na čas, který je v místě příletu, už po startu letadla. Snáz se naladíte na nový rytmus.

dmitrieva | istockphoto.com

Přizpůsobit se, nebo ne?

Někteří odborníci radí začít zhruba 3 dny před odletem přenastavovat své vnitřní hodiny na čas cílové destinace a po příletu si co nejrychleji osvojit třeba stravovací zvyky místních. Jiní si zase nemohou vynachválit, když si své domovské nastavení zarputile drží bez ohledu na nové prostředí.